Skôr ako si kúpim handmade výrobok, mal by som vedieť, že.....

Umenie

simonamolcanova 15.12.20138744

Skôr ako si kúpim handmade výrobok, mal by som vedieť, že.....

Každý z nás už niekoľko krát nakupoval v klasických kamenných či internetových obchodov. Máme svoje obľúbené značky, svoju konfekčnú veľkosť, ktorá sa na sviatky síce zvykne zväčšovať, poznáme svoju veľkosť topánky a dokonca vieme, ktorá kozmetika je pre našu pleť najvhodnejšia. Zaužívali sme si akýsi nákupný stereotyp a to dokonca aj muži, ktorí sú známi svojim ,,nadšením“ pre nákupy. Dokonca vieme, do akého obchodu ísť pretože tam práve majú zľavu alebo sme spokojní s kvalitou. Taktiež dokonale poznáme reklamačný poriadok a ak sa nám topánky po pár dňoch rozpadnú, vieme komu máme ísť za ne vynadať. Lenže handmade, moji milí, to je úplne iný svet. Myslíte si, že tu platia pravidlá ako v klasických tuctových obchodoch v nákupných centrách? Opýtala som sa dodávateľov, ktorí svojimi výrobkami tešia svojich zákazníkov ale aj samých seba, aby vám trošku objasnili ako to v ich obchodnom svete chodí. Nech sa páči, dozviete sa všetko od A až po Z.

                                                             

Určite  je každý výrobok jedinečný. Ak sa mi bude páčiť čo ste vyrobili, no už aj predali, je možné aby ste pre mňa vyrobili úplne to isté? Poprípade dokážete vyrobiť predmet presne podľa predstáv zákazníka?

 

AdelMia : Toto samozrejme riešim opakovane. Áno, keď sa niekomu páči hračka, ktorá už je predaná, viem urobiť takú istú. Vždy si ujasníme, či trvá len na tých istých farbách alebo aj na úplne detailom striedaní farieb v tom istom poradí. Ale sú aj takí, ktorí povedia, že sa im páči všetko, vidia, že máme rovnaké cítenie, čo sa týka farieb, a len mi povedia typ zvieratka a pohlavie obdarovaného

 a ostatné nechajú na mňa. A potom je ďalšia kategória, kedy si zákazníci vymyslia úplne niečo nové. Na jednej strane to mám rada, lebo ma to vždy niekam posunie, mám radosť keď vidím ako mi z pod rúk vylieza niečo nové, čo do konca práce neviem sama ako bude vyzerať, Na druhej strane pri týchto prácach naozaj bojujem s časom, lebo výroba niečoho úplne nového sa robí vlastne na dvakrát. Prvý krát sa skúša, pára, zapisuje, zakresľuje a na druhý krát (niekedy aj na tretí) vznikne už nová hračka.

Kornelia Cserepesová – artwood: Vyrobiť presne taký istý výrobok aký sa už predal, nikdy nie je problém, hoci samozrejme nejaké odchýlky tam určite budú. No ja osobne, ako aj mnoho mojich spolutvorcov určite potvrdí, že je pre nás viac zaujímavé vyrobiť stále niečo nové a originálne. Preto rada vyhoviem, ak si niekto želá viac kusov rovnakého výrobku. Niektoré výrobky sú veľmi obľúbené a už som z nich vyrobila možno aj 10 kusov, no nikdy to nie je také zaujímavé, ako vyhovieť zákazníkovi s vlastnou predstavou a novou požiadavkou. To je pre mňa ozajstná výzva a vždy sa do takejto práce púšťam s oveľa väčšou radosťou.

Jozef Zachar: Vyrobiť presne to isté sa nedá nikdy. Prispôsobím sa požiadavkám zákazníka - splním ním zvolené rozmery, na ktorých sa dohodneme. Ale keďže používam rôzne druhy paliet, nikdy nevyrobím rovnaký výrobok - líši sa kresbou dreva, šírkou a hrúbkou dosiek, preto nikdy nevyrobím identický výrobok. Keby sme postavili vedľa seba napríklad všetky botníky, čo som vyrobil, nenájdete dva rozmerovo a farebne zhodné modely.

Chcem však podotknúť, že každú konkrétnu objednávku podrobne konzultujem so zákazníkom, preberieme všetky dôležité detaily, vďaka čomu dokážem vyrobiť predmet podľa zákazníkových predstáv.

 

Ako sa tvorí cena pri hotovom handmade výrobku?

 

Barbora Chylová- Crochetky: Určiť cenu handmade výrobku je na Slovensku dosť zložité. Nie každý je ochotný zaplatiť ručnú prácu a ak chcete predávať, musíte sa cenou trafiť niekde medzi finančné možnosti ľudí a vašu predstavu o cene výrobku, teda nakoľko si ceníte svoju pracú. Často krát sa stretávam s tým, že sa ručná práca predáva pod cenu, pokiaľ chcú veľa predávať. To je ale už na každom jednom handmade výrobcovi, či si váži svoj čas strávený tvorením.

Patrícia Richterová: Pri hand made výrobku je najvyššou položkou práve práca. Je to často mravenčia robota, trpí pri tom chrbát, zrak i svaly. Veľa vecí sa musí robiť ručne i keď zakúpený šijací stroj je nenahraditeľný pomocník. Cenu tvorím tak, že vypočítam náklady na materiál a potom si vypočítam, koľko času mi zaberie výroba konkrétnej veci. Tiež je dôležité posúdiť náročnosť na vyhotovenie. Mám predstavu, koľko peňazí by som mala alebo chcela zarobiť za osem hodinový pracovný čas. Tomu prispôsobím konečnú cenu.

Rita Mervova – sperkysan: Cena zahŕňa viacero faktorov, v prvom rade je to materiál, ktorý používame, potom sú v tom zahrnuté poplatky za chod e-shopu, poplatky a dane, ktoré musí živnostník platiť a samozrejme čas strávený výrobou. Aj keď naša hodinová mzda je niekedy nižšia ako minimálna, keďže handmade sa zdá na Slovensku mnohým aj tak pridrahý.

 

Existuje niečo ako reklamácia ručne vyrobeného výrobku? Ak áno, aký je reklamačný poriadok?

Katarína Kupčová – Sivé pierko: Samozrejme. Pokiaľ sa vyskytne problém, je treba hneď kontaktovať predajcu. Môže sa stať, že náhrdelník novej majiteľke nesadne a je jej v skutočnosti veľký, alebo malý. Nehodí sa jej outfitu, ku ktorému si ho vybrala. Práve toto sa mi stalo dva krát a hneď ako mi zákazníčky poslali tovar naspäť, zaslala som im peniaze na účet.

Viera Cechová: Bolo by nefér , aby zákazník nemal možnosť vrátiť výrobok, ak s ním nie je spokojný alebo je výrobok nedajbože nekvalitný. Nechcem písať v mene všetkých handmade tvorcov, no ja osobne reklamácie prijímam. Tiež tu platí pravidlo, že vec nesmie byť nesprávne použitá alebo v prípade, že sa nepáči, nemala by byť nosená a podobne. Myslím, že každému stačí  7dní na to, aby zistil, či sa  mu vecička páči alebo nie. Všetko sa dá poriešiť komunikáciou. Ťukám si na čelo, lebo zatiaľ som sa so svojimi zákazníkmi vždy dohodla k spokojnosti na oboch stranách.

Katarína Jurenková – Kajura: Samozrejme, že áno. Tak ako pri každom výrobku, ktorý si zákazník kúpi. Ja sa snažím hlavne o to, aby výrobky boli kvalitne spracované a reklamácií bolo čo najmenej, najlepšie nulové. Aj ručne vyrobený výrobok by mal byť kvalitne vyrobený a zákazník spokojný. No na druhej strane vždy „nasmerujem“ kupujúceho, ako sa o výrobky správne starať. Je to veľmi dôležitá informácia a pri správnej starostlivosti vecičky dlho slúžia.

 

Dúfam, že vám odpovede našich overených dodávateľov pomohli sa zorientovať a odbúrať trému vyskúšať takýto druh výrobku. Okrem toho, za veľké pozitívum pokladám to, že je možné si nechať vyrobiť akúkoľvek vec podľa vašich predstáv a myslím si, že s handmade výrobcami sa je vždy možné ľahko dohodnúť. Veď ľudia, čo tvoria nové veci a dávajú do toho svoju trpezlivosť a lásku, nemôžu byť zlí.  Buďte originálni a potešte svojich blízkych niečím novým. Darujte im niečo nečakané, veď ponožiek už majú dosť :)

 

 

Komentáre Disqus.
(5/5) 1 referencií
AdelMia

(4.9/5) 5 referencií
Kornélia…

Zaoberám sa výrobou drevených dekorácií do interiéru a predajom kreatívnych potrieb pre tvorivé…

(0/5) 0 referencií
zachar

(5/5) 1 referencií
Richterová

Vyrábam šité textilné dekorácie ako vankúše, obrusy, štóly, prestierania, dekorácie plnené sušenou…

(0/5) 0 referencií
Mervová

Voláme sa Rita a Ľubica, sme mama s dcérou a vyrábame šperky, baví nás to a robíme ich s láskou.…

(5/5) 3 referencií
Katarína Jurenková…

Máte plnú hlavu projektov

okolo vášho domu, záhrady alebo rodiny?

Povedzte nám to a pusťte to z hlavy. Spojíme Vás s najlepšími dodávateľmi.
Hurá, poďme zariaďovať!
Táto webová stránka používa k zlepšeniu vašej skúsenosti súbory cookies. Ďalším používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií
Súhlasím